Nieuws

Toch weer onderzoek Noordtak Betuweroute

ARNHEM - De provincie Gelderland gaat samen met de provincie Overijssel en het Havenbedrijf Rotterdam nieuw onderzoek doen naar Noordtak van de Betuweroute.
Aanleiding is het kabinetsplan voor meer goederentreinen over bestaand spoor. De provincies en omwonenden zijn bang dat dat veel overlast veroorzaakt. Volgens gedeputeerde Connie Bieze is de Noordtak op de lange termijn een betere oplossing.
Ook het Havenbedrijf is bang dat het bestaande spoor onvoldoende capaciteit biedt voor al het goederenvervoer. Daarmee krijgen provincies en omwonenden steun uit onverwachte hoek voor hun voortdurende protesten.

Noordtak tot nu toe als 'te duur' beoordeeld

De Noordtak maakte aanvankelijk deel uit van de plannen voor de Betuweroute maar werd eind jaren '90 geschrapt. In 2010 pleitte het CDA in de provincies Gelderland en Overijssel voor een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van de Noordtak. In berekeningen, eind jaren '90, werden de kosten geraamd op zo'n 4 à 5 miljard euro.
Het is nog niet helder waar het nieuwe spoor zou moeten lopen. Eerder werden acht nieuwe trajecten onderzocht. De route langs de A18/N18 vanaf Zevenaar langs de grens naar Oldenzaal is de goedkoopste optie. Zowel de provincie als het Havenbedrijf vinden dat het Rijk voor de kosten moet opdraaien.
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur kiest uiterlijk in juni 2014 welk traject tussen Elst en Oldenzaal geschikt wordt gemaakt om de toenemende drukte op de goederenspoorlijn op te vangen.

Protest

De afgelopen tijd was er veel protest van omwonenden tegen het plan om het bestaande spoor te gebruiken voor extra goederentreinen. Een selectie van eerdere berichtgeving:

goederen