Nieuws

MER-rapport goederenspoor gekraakt

ZUTPHEN - De zogeheten Milieu Effect Rapportage voor de intensivering van het goederenvervoer op de spoorlijn Zutphen-Hengelo rammelt aan alle kanten.
Dat stelt de Commissie MER die over de plannen adviseert.
Volgens de commisie ontbreekt belangrijke informatie over de risico's voor de aanwonenden en worden de gevolgen voor het milieu en de leefbaarheid te mooi voorgesteld.
Dat past niet bij een project dat zo gevoelig ligt in het gebied, aldus de commissie. De ontbrekende informatie moet in het rapport. Pas daarna kan een besluit worden genomen, zo stelt de commissie in een advies aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu.

Lijn drukker om Randstad te ontlasten

De intensivering van het goederenvervoer op de lijn is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Dat is bedoeld om in de Randstad meer personenvervoer mogelijk te maken. Het goederenvervoer loopt in die plannen over de Betuwelijn en vanaf Elst via Arnhem, Zutphen en Hengelo naar Oldenzaal. De nu bekeken Milieu Effect Rapportage heeft betrekking op het tracé Zutphen-Hengelo. Later volgt nog een rapportage over de milieugevolgen voor het hele traject Elst-Oldenzaal.

Meerdere opties Zutphen-Hengelo

Hoe de goederenroute tussen Zutphen en Hengelo gaat lopen is nog onderwerp van studie. Meerdere varianten worden onderzocht. De MER heeft betrekking op de milieugevolgen van de diverse varianten.
De mogelijke tracé's tussen Zutphen en Hengelo. De Bovenlangs- en Onderlangs- variant.

Commissie: gevolgen niet 'neutraal'

De commissie is uiterst kritisch over de gepresenteerde eerste studie. Die word 'ontoegankelijk en niet compleet' genoemd. Milieugevolgen zijn niet zichtbaar in de rapportage of worden ten onrechte als 'neutraal' voorgesteld. 
Dat gebeurt volgens de commissie 'doordat positieve en negatieve milieueffecten langs een tracé tegen elkaar zijn weggestreept. Het risico bij vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (externe veiligheid) verschilt per tracé. Risico's zijn echter voor alle tracé's 'neutraal' beoordeeld omdat aan wettelijke eisen wordt voldaan. Informatie over het risico dat groepen mensen lopen bij een ongeval ontbreekt.'

Geluidsbelasting te mooi voorgesteld

Dat tegen elkaar wegstrepen van positieve en negatieve gevolgen van extra goederentreinen op de lijn ziet de commissie ook terug waar het gaat om de geluidsbelasting. Die neemt volgens de commissie logischerwijs toe door de extra treinen, maar toch scoren alle tracé 's in de rapportage 'neutraal' tot 'positief'. 'Dit komt doordat positieve effecten van geluidsmaatregelen die toch al genomen moeten worden (omdat de huidige geluidsbelasting al te hoog is) zijn meegeteld in de score.'
Door al deze tekortkomingen is een goede vergelijking van de tracé's niet mogelijk, aldus de commissie. Die adviseert pas een besluit te nemen als de rapportage volledig en correct is.
De belangenvereniging RONA die opkomt voor de belangen van de aanwonenden van het spoor noemt het veelzeggend dat een adviesorgaan als de Commissie MER zulke harde kritiek heeft op de rapportage.

Meer over de toename van het aantal goederentreinen in Oost-Nederland