Vier zeer zwakke scholen in GLD

ARNHEM - Gelderland telt op dit moment vier zeer zwakke scholen waarvan twee basisscholen, een middelbare school en een zeer zwakke school voor speciaal onderwijs. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs. In heel het land zijn er 55 zwakke scholen. In 2009 waren dat er nog 108.

In Gelderland gaat het om de Ds. Van Maasschool in Wapenveld, De Vuurvlinder in Vuren, Lyceum Elst in Elst (havo, vwo) in Elst en Kristallis Scholengroep (locatie Hazenkamp) in Nijmegen. 

Scholen worden als zeer zwak beoordeeld als zowel de bereikte leerprestaties van de leerlingen als het onderwijsproces onvoldoende zijn. Een school krijgt maximaal twee jaar de tijd om de boel op orde te krijgen.

Vliegende Brigades

Zeer zwakke scholen kunnen de hulp krijgen van 'Vliegende Brigades'. Die kunnen bijvoorbeeld helpen bij het inrichten van leerlingenzorg, scholing en coaching van leerkrachten en ondersteuning van de schooldirectie.

Scholen niet verrast

De twee basisscholen zijn niet verrast over het oordeel van de inspectie. Algemeen directeur Bert van der Lee van het bestuur waar de Vuurvlinder onder valt: "Het is een ferm oordeel van de minister, maar we krijgen nu ook veel hulp. We zijn dus al enkele maanden hard aan de slag om de zaken weer op orde te krijgen."

A A A
vrijdag 08 juni 2012 | 08:12 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 08 juni 2012 | 16:10
|

REACTIES

Geplaatst door: Een moeder - 09-06-2012 15:26
Als ik dit lees ben ik blij dat mijn kind na de vakantie op een andere school start!

Blijkt dat moedergevoel toch sterker is!
Geplaatst door: Sophie - 08-06-2012 16:12
Bedankt voor de snelle correctie!
Geplaatst door: Sophie - 08-06-2012 15:34
Klopt niet: Het Westeraam is geen zwakke school. Het Lyceum Elst wel, maar zij hebben inmiddels veel ten goede verbeterd.
Geplaatst door: anonymous - 08-06-2012 13:14
Het bericht is inderdaad niet correct: Lyceum Elst is zeer zwak, niet Het Westeraam! redactie: doe je werk.
Meestal zijn scholen die o'n rapport hebben gekregen de jaren erna juist heel spits op onderwijsresultaten! Ze worden immers gecontroleerd, dus moet het wel goed zijn! De focus ligt nu op de inhoud, dus de resultaten zullen volgen...
Geplaatst door: blabla - 08-06-2012 11:38
Er wordt aan gewerkt..dus even geduld.En die inspectie moet zichzelf aan het werk houden..
dus links en rechts met een rapport strooien...anders kunnen ze naar het uwv.
Geplaatst door: 3e - 08-06-2012 09:49
''So what'' we hoefen toch niet allemaal raketgeleerde te worden
Geplaatst door: Boze ouder - 08-06-2012 09:30
Ik vind dit niet zo netjes tegenover de Kristallis scholengroep. Het gaat hier om één locatie van deze scholengroep ze hebben er 5 als men de publicatie van de inspectie goed leest.
Dus doe eerst een goede research voor dat je iets plaatst. Ik vind dit niet netjes voor de mensen die op andere lokatie waar kinderen die langdurig thuis hebben gezeten met plezier weer naar school gaan stinkend hun best doen en dit dan als dank krijgen. Ik zou zeggen neem niet zomaar iets over. Redactie informeer eerst voordat je iets plaatst!!!!!!! Ga eens kijken. Ben echt boos na zo'n bericht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Geplaatst door: jan - 08-06-2012 07:08
Ik weet uit ervaring dat ook in Buren slechte resultaten worden gehaald. Hier worden echter de citotoetsen van de slechtste leerlingen niet opgestuurd maar hoogstpersoonlijk door de directeur zelf na gekeken om het gemiddelde cijfer niet te laag te laten worden. Het is al verscheidene malen gebeurd dat de betreffende leerling zijn uitslag niet kreeg omdat de meester in kwestie vergeten was om deze slechte examens na te kijken. Misschien zijn deze 2 scholen wel de meest eerlijke!!!
Geplaatst door: B - 07-06-2012 19:56
Uiteraard is het stempel zeer zwak erg genoeg, maar het is wel zo dat je alleen beter kan worden en de hulp die wordt geboden is goed. Voor het team, leerlingen en ouders een grote uitdaging.
Geplaatst door: E - 07-06-2012 15:29
Spijtig genoeg zit onze dochter dus ook op 1 van deze 2 scholen!!.
Nieuw bericht