Versmallen van de Graafseweg zorgt niet voor verkeerschaos

NIJMEGEN - Het versmallen van de Graafseweg voor automobilisten die Nijmegen uitrijden kan zonder dat dit voor problemen zorgt. Een autostrook in plaats van twee zorgt er niet voor dat het verkeer vastloopt. Ook niet op het Keizer Karelplein, de singels of elders in de stad.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de gemeente. De gemeenteraad was kritisch over de versmalling en heeft om aanvullend onderzoek gevraagd. Zij waren bang voor een verkeerschaos, maar die blijft volgens de gemeente dus uit.

30.000 auto's

Er is een digitale simulatie gemaakt van de versmalde Graafseweg op haar drukste moment: de avondspits. Dan komen er zo'n 1500 auto's per uur over de rijstroken. In totaal rijden er per dag 30.000 voertuigen over de weg, verdeeld over twee de rijrichtingen. 

Angst voor verkeerschaos door versmalling van de Graafseweg is volgens het onderzoek niet nodig. Zelfs als het verkeer met vijf procent toeneemt, zorgt dat niet voor files. Door de versmalling voor autoverkeer krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte. Dat kan onder meer door het plaatsen van 'slimme' verkeerslichten, die je van afstand kunt bedienen en aanpassen.

Snel beginnen

Zelfs bij ultieme drukte zullen filedetectielussen in het wegdek van de Graafseweg een chaos op bijvoorbeeld het Keizer Karelplein voorkomen. De slimme verkeerslichten kunnen dan langer op groen wordt gezet om het verkeer de stad uit te loodsen.

De Graafseweg wordt zo een weg voor verkeer dat ook daadwerkelijk in de stad moet zijn. Direct na de Vierdaagse wil de gemeente beginnen met de werkzaamheden van de Graafseweg. Het werk moet zijn afgerond voor het groot onderhoud aan de Waalbrug van start gaat, in het voorjaar van 2018.

Simulatie versmalde Graafseweg Nijmegen:

Meer over dit onderwerp:
Nijmegen Politiek Verkeer
Deel dit artikel:

Reageren