Nieuws

Privacygegevens 6000 cliënten jeugdhulp op verkeerde plek beland

Door een databasefout bij de regio FoodValley hebben tien mensen per ongeluk per mail de burgerservicenummers (BSN) van 6000 cliënten in de jeugdhulp gekregen. De zeven gemeenten die samen deze regio vormen, hebben bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangifte gedaan van dit lek. Het tiental heeft de mail verwijderd, bevestigt een woordvoerder van FoodValley. © Pixabay
WAGENINGEN - Door een databasefout bij de regio FoodValley hebben tien mensen per ongeluk per mail de burgerservicenummers (BSN) van 6000 cliënten in de jeugdhulp gekregen. De zeven gemeenten die samen deze regio vormen, hebben bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangifte gedaan van dit lek. Het tiental heeft de mail verwijderd, bevestigt een woordvoerder van FoodValley.
Bij de jeugdhulptak van de regio FoodValley zijn de gemeenten Ede, Veenendaal, Barneveld, Nijkerk, Rhenen, Renswoude en Scherpenzeel aangesloten.
'Het is natuurlijk vervelend dat dit gebeurd is', vertelt woordvoerder Pepijn Boekhorst van de jeugdhulptak. 'Het lek werd 29 november ontdekt. Er is een werkmail gestuurd naar tien personen die in een werkgroep rondom jeugdhulp in de geestelijke gezondheidszorg zitten. Door een fout met de database kregen zij via deze mail toegang tot de BSN.'
Met het BSN en persoonsgegevens kunnen kwaadwillenden bijvoorbeeld illegaal toeslagen aanvragen. 

Meteen contact opgenomen

Het ging om: één huisartsen, twee aanbieders van geestelijke gezondheidszorg en zeven ambtenaren. FoodValley heeft meteen nadat het lek ontdekt was, contact opgenomen met dit tiental.
Boekhorst: 'De ambtenaren hebben ambtsgeheim en de andere drie personen hebben een geheimhoudingsplicht. Ze gaven alle tien aan niets met de BSN gedaan te hebben en de mail met alle informatie verwijderd te hebben. Ook is er een melding gedaan bij het AP.'
Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze meldplicht houdt in dat organisaties (zowel bedrijven als overheden) direct een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben. En soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).

Getroffenen niet op hoogte gesteld

Volgens Boekhorst zijn de 6000 cliënten niet op de hoogte gesteld. 'Sommige van deze jongeren ontvangen buiten medeweten van hun ouders psychische hulp. Om te voorkomen dat er jongeren in de problemen komen, hebben we daarom besloten hen niet in te lichten.'
De woordvoerder zegt dat het voor zover bij hem bekend de eerste keer is dat er bij de jeugdhulptak van FoodValley een datalek heeft plaatsgevonden. 'Gelukkig valt de schade mee. We hebben het intern met alle medewerkers besproken.'