Nieuws

Reizen met trein wordt makkelijker voor gehandicapten

ARNHEM - Een NS-feestje op het treinstation in Arnhem-Zuid. Want het aantal NS-stations, waar mensen met een rolstoel of een visuele beperking assistentie kunnen krijgen bij het in de trein stappen, wordt uitgebreid.
Nu kunnen mensen met een lichamelijke handicap bij de NS op meer dan 100 stations hulp vragen bij het instappen. Dit jaar breidt de NS dat aantal met 10 uit, waaronder dus Arnhem-Zuid en Nijmegen Dukenburg. Gehandicapten moeten wel een uur van te voren bellen voor assistentie. Een NS-medewerker zet dan bijvoorbeeld bij rolstoelers een mobiele brug in.
Het ROCOV, Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer, en reizigersorganisatie Rover zijn blij met de uitbreiding. 'Treinen en perrons van regionale vervoersmaatschappijen zijn al langer aangepast aan gehandicapten, omdat die van jongere datum zijn. Daar kunnen gehandicapten zelfstandig de trein in en uit door uitschuifbare tredes', zegt Ben Mouw van ROCOV. 'Een trein gaat dertig jaar mee. Om te eisen van de NS dat ze nu bestaand materieel aanpassen, zou een kostbare opgave zijn.' 

Uitschuifbare tredes

Volgende week rijdt de eerste nieuwe NS-Sprinter met uitschuifbare tredes. Binnen 8 jaar rijden alle Sprintertreinen van de NS met dit soort tredes, zoals de treinen van regionale vervoersmaatschappijen die ook kennen. Uiteindelijk rijden ook alle nieuwe Intercity-treinen hiermee.
Ineke van Gent, NS-regiodirecteur Noordoost Noord: 'In de tussentijd breiden we dus wel de assistentieverlening uit.' Ook Aldo Markus van reizigersvereniging Rover is content met die uitbreiding: 'Natuurlijk willen we dat alle mensen zelfstandig kunnen reizen, maar ja, je kunt niet treinen van het ene op het andere moment weggooien.'

Honderden perrons aangepast

Inmiddels zijn perrons van 230 van de 400 stations aangepast, zodat ze geschikt zijn voor treinen met uitschuiftredes. De perrons waar NS-treinen rijden, vallen onder verantwoordelijkheid van Prorail. De resterende 170 worden ook aangepast, zodat uiteindelijk in 2030 iedereen zelfstandig per trein kan reizen. René Vegter van Prorail: 'Dat jaartal is op Europees niveau afgesproken, dan moeten alle perrons dezelfde standaardhoogte hebben.'