'Acht treinen per uur is het einde van onze concertzaal'

EDE - Nu er geen optreden is, is de Edesche concertzaal helemaal stil. Totdat de trein langsrijdt. Het dendert door de zaal. 'Lastig als er een klassiek concert is; dan stoort het echt', zegt de directeur. Hij is bang dat het aantal treinen zal toenemen en is bang voor het voortbestaan van zijn zaal.

In de oude Gereformeerde Kerk aan de Amsterdamseweg zit een prachtige concertzaal. Trots loopt directeur Nando Eskes rond en toont zijn piano: 'Hier zijn er slechts honderd van gemaakt. De top van de klassieke musici treedt hier op. Mensen komen zelfs uit het buitenland hier naartoe om de musici te horen optreden.' De akoestiek is prima. Maar als er een trein over het 'kippenlijntje' gaat, dendert het tot binnen. Een doorn in het oog van Eskes.

Van vier naar acht

'Nu komen er vier treinen per uur langs, dat kunnen we hier nog aan. Maar er liggen plannen om de frequentie van het aantal treinen te verhogen, dat zou het einde betekenen van onze concertzaal. Ontzettend zonde zou dat zijn', aldus Nando Eskes, directeur van de Edesche concertzaal. Hij vindt het vreemd dat er al technisch onderzoek is geweest naar de haalbaarheid van het uitbreiden, maar de omwonenden en betrokkenen nog van niets weten.

'Artiesten zullen wegblijven'

Als de plannen echt doorgaan, moet Eskes zijn zaal sluiten, zo verwacht hij. 'De musici die hier komen, treden ook op in bijvoorbeeld New York. Niet alleen Jan Vayne, ook bijvoorbeeld violiste Simone Lamsma en meesterpianist Nikolai Lugansky komen hier optreden. Die stellen hoge eisen en willen niet onderbroken worden door een passerende trein.' Nu wordt er even pauze ingelast, of het programma wordt iets aangepast. Dat kan nog net. 'Maar niet als er acht treinen per uur komen', aldus Eskes. 

Meer over dit onderwerp:
Ede Cultuur
Deel dit artikel:

Reageren