Nieuws

Grote zorgen over toekomst aanvullend vervoer in Gelderland

ARNHEM - Betrokken houden hun hart vast. Per 1 januari gaat de organisatie van aanvullend vervoer in Gelderland volledig op de schop (leerlingen-, gehandicapten-, ouderenvervoer). Er komen zes regio's die het vervoer moeten regelen, op de manier zoals ze het sinds kort in Arnhem-Nijmegen doen. En daar is het volledig misgegaan.

Meer dan 300 klachten

Komt er wel een taxibus waar een rolstoel in past? Komt mijn kind wel op tijd op de school voor speciaal onderwijs? Komt er überhaupt wel een taxi? Het zijn vragen waar klanten van Avan dagelijks mee kampen.
Avan organiseert in de regio Arnhem-Nijmegen sinds september het aanvullende vervoer. De organisatie kreeg sinds de start anderhalve maand geleden meer dan 300 klachten aan z'n broek. Ondanks allerlei goede plannen op papier ging het mis in de praktijk.

Topje van de ijsberg

Ritten die niet geboekt konden worden, taxi's die te laat of op een verkeerd adres kwamen, een tekort aan chauffeurs en een telefooncentrale die bijna onbereikbaar was. Het is een greep uit de klachten die binnen kwamen bij de vervoersorganisatie Avan. 
'Het is een topje van de ijsberg die 300 klachten', zegt Dirk van Uitert. Hij is voorzitter van de adviesraad die de belangen van de gebruikers behartigt. 'De mensen die gebruik moeten maken van de taxi's zijn geen klagers. Op papier leek het allemaal mooi, maar de praktijk was anders.' Uitert houdt z'n hart vast voor de toekomst.

Zaken niet op orde

'De voorbereidingstijd was te kort en we hebben de overgang onderschat. We hadden de zaken niet op orde en de slechte bereikbaar van de centrale, dat kon echt niet. Iedereen met een klacht moet snel gehoord worden.' Dat zegt Arthur Boone, voorzitter van Avan, over de klachten. Tegelijkertijd nuanceert hij de foute start: 'Laat duidelijk zijn dat iedere klacht er een teveel is. Maar er zijn in deze regio 31 duizend vervoersbewegingen, er gaat dus wat mis bij minder dan 1% van de gevallen.'
Per 1 januari 2017 wordt Gelderland verdeeld in zes regio's. In elke regio organiseren gemeenten gezamenlijk het vervoer. Den Haag heeft de verantwoordelijkheid voor aanvullend vervoer neergelegd bij de provincie en de gemeenten. Het doel van de maatregel is dat het vervoer efficiënter en beter georganiseerd wordt. Avan is de eerste regio die met het nieuwe systeem werkt.

Advies moet problemen voorkomen

Om te voorkomen dat per 1 januari alle regio's starten 'à la Avan' is er intensief overleg gaande tussen partijen. 'We hebben regelmatig contact met de andere regio's om te leren van de gemaakte fouten, zegt Boone. Hij heeft een uitgebreid advies voor zijn collega's: 'Zorg dat je op tijd alle informatie binnen hebt. Vaste chauffeurs hebt die kennis maken met ouders en kinderen en zorg ervoor dat je op de telefooncentrale extra bezetting hebt in de eerste weken na de start.'