Nieuws

Vitesse is voor de elite en NEC is van het volk. Is dat waar of niet? De Radbouduniversiteit onderzocht het.

NIJMEGEN - 'Het imago van een club is belangrijk. Het zegt iets over hoe de club zich aan buitenwereld presenteert. Voor sponsoren is dat belangrijk, maar zeker ook voor de supporters. Het geeft een 'ik wil daar bij horen' gevoel zegt Jon Verriet . Hij onderzocht in opdracht van de Nijmeegse Radboud Universiteit het imago van drie Gelderse voetbalclubs.
'Het Imago van De Graafschap is duidelijk, zegt Verriet, al sinds 1954 is het de club van het boerenleven en de Achterhoek. NEC heeft het imago van een volkse club. Dat proberen ze ook in stand te houden. In jubileumboeken zie je dat beeld steeds terugkomen. Bij Vitesse is het iets ingewikkelder. In het begin was het een club voor de elite. Nu zie je dat supporters dat toch steeds meer zien als een afgesloten periode.'

Clublied

'Het imago wordt erg gecultiveerd en bewaakt. Het is ook sterk verbonden met de streek of de stad. Zo zie je in het clublied van Vitesse dat het gaat over 'de eerste Gelre stad'. In Nijmegen zingen ze over 'stad aan de Waal' en 'de oude keizerstad'. In het clublied van De Graafschap, gezongen door Normaal, komt niet één keer het woord Doetinchem voor maar gaat het voortdurend over de Achterhoek.'

Nummer 1 van Gelderland

'Naast hun eigen imago is het ook nog belangrijk wie de beste van Gelderland is.  Tussen NEC en Vitesse weten we dat die strijd er is. Je zag echter ook dat als NEC en Vitesse bij de Graafschap op bezoek kwamen ook de Graafschap supporters zongen over de beste van Gelderland.'