Nieuws

80 jaar Twentekanaal: 'Er fietsten allemaal meisjes langs in korte rokjes, dus ik dacht hier wil ik wel aan het werk'

ZUTPHEN - Hans Slurink (76) fietst nog regelmatig langs het Twentekanaal en de sluis bij Eefde. 'Tientallen jaren heb ik hier gewerkt'. Het begon in 1956 met een oliebootje. Later kwam daar een winkeltje bij en inmiddels is het bedrijf Slurink een begrip in de binnenvaart van Nederland.
Hans zat in zijn jeugdjaren op zee en wilde daar ook nog niet af. Maar zijn vader gooide roet in het eten. 'Mijn vader had al een bedrijfje in Zwartsluis, waar ik vandaan kom en hij wilde graag een olieboot hier in Eefde kopen. En hij vroeg mij of ik dat wilde doen.' Maar Hans was jong en zoals ie zelf zegt, nogal een boefje. Hij zat er helemaal niet op te wachten. Totdat zijn vader hem in de zomer mee nam naar Eefde. 'Ik had nog nooit van dit hele kanaal gehoord, maar ik kwam hier en zag allemaal meisjes in korte rokjes fietsen en toen dacht ik, nou dat kan nog wel wat worden'. Bij het vertellen van deze eerste ontmoeting krijgt hij de lach niet van zijn gezicht.
Die meisjes trokken hem over de streep om naar Eefde te gaan.
Foto: familie Schurink, het oliebootje waar het allemaal mee begon

Olie, verf, wasmachines

Al snel zag Hans handel. Een boot alleen was niet genoeg. Er werd een pandje aangekocht, op een steenworp afstand van de sluis. 'We woonden hier en hadden een winkel'. Het assortiment groeide. 'We verkochten eerst alleen olie, touw en verf en alles wat nodig was voor een schip. Later kwamen daar zelfs televisies en wasmachines bij'. Levensmiddelen werden nooit verkocht. 'Nee, die aten we zelf op', zegt hij lachend. 'Wel verkochten we later nog bier, maar dat was meer om de schippers en onszelf een plezier te doen'. In 1988 brandde het winkeltje af. Het werd nooit herbouwd.
Foto: familie Slurink, het winkeltje en het woonhuis op een steenworp afstand van Sluis Eefde

Twentekanaal dwars door de Achterhoek?

Hoewel Slurink noodgedwongen moest stoppen in Eefde, ging de scheepvaart op het Twentekanaal door. Er gingen steeds meer schepen door het kanaal. Het kanaal werd ooit gegraven na een lobby van textielfabrikanten. 'Het vervoer over het spoor werd te duur', legt Gerard van Houweningen uit'. 'En dus wilden ze heel graag een kanaal'. Er zijn verschillende varianten op tafel geweest voordat het huidige kanaal werd gegraven. Zelfs opties dwars door de Achterhoek en via Zwolle lagen op tafel. 'Het kanaal werd in de jaren 30 uitgegraven. Het was deels een werkverschaffingsproject. Met schop en kruiwagen werd het kanaal uitgegraven'. Het kanaal werd uiteindelijk in 1936 geopend.
Foto Gerad van Houweningen: arbeiders aan het werk om het Twentekanaal uit te graven

Twentekanaal is in beweging

Gerard van Houweningen is bezig met het inrichten van een tentoonstelling over 80 jaar Twentekanaal. 'We laten doeken maken, hebben maquettes, fotomateriaal. Ook laten we een film zien'. Gerard en collega Helmig Kleerebezem zijn vandaag druk bezig met de teksten. 'Kijk, je moet niet te veel willen vertellen, want mensen lezen niet alles', legt Van Houweningen uit.
De tentoonstelling gaat niet alleen over het verleden. 'Nee juist ook over de toekomst. Het Twentekanaal is in beweging'. Rijkswaterstaat is druk bezig met het Twentekanaal zodat er straks grotere schepen naar Twente kunnen varen. En ook bij Eefde gaat er straks iets veranderen. Daar komt een tweede sluis. 'Kijk we zitten wel op een dood kanaal, als er iets met de sluizen is, dan heeft de scheepvaart een groot probleem', legt van Houweningen uit. Na de textielindustrie is de industrie langs het kanaal gegroeid. 'Vooral in Twente zie je grote bedrijven, maar kijk ook maar een naar Lochem. For Farmers bijvoorbeeld zit daar niet voor niets'.
Vanaf 8 september kan iedereen de tentoonstelling bezoeken. Iedere dag, behalve zaterdag, is de tentoonstelling tussen 14.00 uur en 17.00 uur te zien bij CREA in Hengelo Overijssel. 'En we zijn nog aan het overleggen met Rijkswaterstaat, maar misschien gaat de tentoonstelling daarna wel door naar Eefde.'

In mijn hart ben ik trots

Het verhaal van Hans Slurink zou prima passen in de tentoonstelling. 'Ik ben er in mijn hart ook trots op', zegt ie, zittend langs de kant van het Twentekanaal. Slurink is inmiddels één van de grootste bedrijven op dit gebied in Nederland. 'Maar weet je, ik ben er al 25 jaar uit. En ja ik heb het samen met mijn broer zo groot gemaakt, maar toch.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!