Nieuws

Wijchen onderzoekt gevoelens over verkeers(on)veiligheid Kerkeveld

Teveel auto's die vaak nog eens veel te hard rijden ook. Wijchenaren die in de buurt van de enige ontsluitingsweg van de wijk Kerkeveld wonen klagen er al lang over. Maar uit onderzoek van verkeerdeskundigen blijkt dat er voor een goede doorstroming van het verkeer geen tweede uitvalsweg in de wijk nodig is. De gemeente laat nu met een online-enquête uitzoeken waarin het verschil zit tussen het oordeel van de deskundigen en de beleving van de wijkbewoners. © archief
WIJCHEN - Teveel auto's die vaak nog eens veel te hard rijden ook. Wijchenaren die in de buurt van de enige ontsluitingsweg van de wijk Kerkeveld wonen klagen er al lang over. Maar uit onderzoek van verkeerdeskundigen blijkt dat er voor een goede doorstroming van het verkeer geen tweede uitvalsweg in de wijk nodig is. De gemeente laat nu met een online-enquête uitzoeken waarin het verschil zit tussen het oordeel van de deskundigen en de beleving van de wijkbewoners.
De resultaten van het onderzoek van verkeersdeskundigen zeggen volgens de gemeente niets over het gevoel van bewoners. Hoe beleven zij het verkeer? Welke gevoelens roept het bij hen op en waarom? Dat willen de bewoners-werkgroep 'ontsluiting, doorstroming en bereikbaarheid Kerkeveld' en de gemeente graag weten.
Om voorgoed een einde te maken aan de emoties over het verkeer in de wijk krijgen Kerkevelders in september een uitnodiging in hun brievenbus om mee te doen aan de digitale enquête. Een extern onderzoeksbureau gaat die uitvoeren. Op basis van alle antwoorden en de resultaten van de eerste onderzoeken, volgt een voorstel aan de gemeenteraad om al dan niet maatregelen te nemen. De oplossing kan nog steeds een tweede ontsluiting van de wijk zijn of iets anders.

Boos

Door de verkeersperikelen in de wijk lopen de emoties hoog op. Toen er drempels werden aangelegd die door wijkbewoners waren gevraagd werden andere wijkbewoners daar weer boos over omdat de drempel zo hoog waren dat automobilisten ook bij lage snelheden flink over de drempels stuiterden.
Dat zorgt er weer voor dat veel mensen de drempels omzeilen door er half over de fietsstrook, half over de parkeerstrook of zelfs over het gras te rijden.
Zie ook: