Nieuws

Giro voor dummies: 198 renners, maar daar blijft het niet bij

Het peloton van de Giro bestaat bij de start uit 198 wielrenners. Maar voordat die langsrijden is er ook al genoeg te zien.
ARNHEM - Het peloton van de Giro bestaat bij de start uit 198 wielrenners. Maar voordat die langsrijden is er ook al genoeg te zien.
Bron: Youtube; amateurbeelden van begin van een wielerwedstrijd

Hebbedingetjes

Om aan te kondigen dat de wedstrijd eraan komt, rijden er al heel wat auto's en motoren langs. Die zijn van de organisatie, de politie of journalisten.
Daarna komt de reclamekaravaan. Die stoet die hebbedingetjes rondstrooit rijdt meestal een uur voor het wielerpeloton uit. In Nederland is die karavaan bij de Giro anders samengesteld dan die in Italië.
Een reclamekaravaan, hier voor de Tour de France (dat andere grote wielerevenement)
De Italiaanse deelnemers aan de reclamekaravaan maken namelijk de tocht naar Nederland niet, omdat ze anders op de rustdag op maandag niet in staat zijn terug te keren naar de eerste etappe die op dinsdag op Italiaans grondgebied wordt gereden. Kortom, in Nederland is er een andere reclamekaravaan te zien dan in Italië.
Na de reclamekaravaan is het soms even wachten op de volgende auto's en motoren van organisatie, politie of journalisten. Pas daarachter komt dan het peloton voorbijgevlogen.

Het is nog niet afgelopen...uitkijken dus

Als alle renners langsgereden zijn, volgt er nog een peloton. Dat is het peloton van de volgwagens van de ploegen. De hele Giro lang scheuren die wagens in een hoge snelheid achter de renners aan. Die renners halen er tijdens de koers nieuwe drinkbussen en eten. Of ze halen en brengen er hun regenjasjes en handschoenen.
Het kan zijn dat er na de volgwagens nog wat geloste renners langskomen. Die worden tenslotte nog gevolgd door de bezemwagen.

De ploegbus

Elke ploeg heeft een eigen luxe touringcar bij zich. De bus is volledig in de kleuren van het team. De naam van de ploeg staat erop, net als de namen van de sponsoren en soms ook die van de renners. Het maakt het gemakkelijk om voor de start en na de finish je favoriete ploeg terug te vinden.
Die bussen rijden niet mee in de koers, maar worden na de start via de snelste route naar de finish gereden. In de bus kunnen de renners zich op hun gemak omkleden en douchen. De bussen zijn van alle gemakken voorzien en hebben meestal zelfs een wasmachine aan boord.
(Foto: Club Diana)
De allereerste bus was die van de amateurwielerploeg van Sauna Diana. Die was nog lang niet zo luxe als de bussen van nu, maar was wel uniek in de wielersport. Die originele bus vormt het decor van de uitzendingen van Omroep Gelderland tijdens de Giro d'Italia.

Misschien vindt u dit ook interessant:

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!