Nieuws

Weg met die literatuurlijst, als ze maar lezen!

Het maakt niet uit wát ze lezen, áls ze maar lezen. Weg met de verplichte literatuurlijst op de middelbare school, vindt schrijver Kluun.
ARNHEM - Het maakt niet uit wát ze lezen, áls ze maar lezen. Weg met de verplichte literatuurlijst op de middelbare school, vindt schrijver Kluun.
Kluun in een interview in het AD: 'Waarom gedwongen Reve, Mulisch en Hermans doorploegen? En hoezo verplicht drie boeken van voor 1880 lezen? Wie zit daar in 2016 op te wachten? Wat heb je daaraan?' Scholieren moeten ook kunnen kiezen voor populaire boeken als Gijp of Kieft van Michel van Egmond, vindt bestsellerauteur Kluun (Komt een vrouw bij de dokter).

'Bij Gijp ga ik wel twijfelen'

'Nou, bij Gijp ga ik wel twijfelen', reageert leraar Nederlands Arnoud Kuijpers uit Nijmegen. 'Dat is geen literatuur, dat is non-fictie. Maar Kluun zou ik absoluut aanraden.'
Kuijpers geeft les op het Candea College in Duiven en werd uitgeroepen tot beste leraar Nederlands van 2015. Hij omarmt vernieuwing; hij staat bekend als de 'YouTube-leraar'.

Leerlingen mogen zelf boeken aandragen

Het Candea College, waar Kuijpers les geeft aan vwo-5, havo-3 en havo-4, gebruikt de leeslijst van de website lezenvoordelijst.nl. Er staan honderden boeken op waar de leerlingen uit kiezen. 'Maar als ze zelf een idee hebben, dan sta ik daar open voor. Als ze maar lezen. En dan maakt het niet uit of het heel moeilijke literatuur is of niet.' 
Kuijpers treft op zijn school ook collega's die wat strenger in de leer zijn. 'Vertaald werk, daar zijn ze hier niet zo'n voorstander van. Maar waarom niet? Vorig jaar heb ik ze een Engels boek laten lezen, The Fault in our Stars, dat is verfilmd. Daar waren de leerlingen lyrisch van. Ze hebben het allemaal gelezen.'

Gijsbrecht van Aemstel 2.0

Kuijpers vindt het wel belangrijk dat leerlingen ook oud werk lezen. Maar hij kiest dan voor een moderne benadering. Zoals in vwo-5 met Gijsbrecht van Aemstel van Joost van den Vondel. 'Een andere opdracht, ik laat ze het niet van voor naar achter lezen. Ik verdeel de klas in groepjes, laat ze elk een hoofdstuk lezen en er een animatie van maken. Dan kunnen we daar een film van publiceren. Ze gaan er zo veel intensiever mee aan de slag.'
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!