Nieuws

Menzis trekt na jaar boetekleed aan; cliënt met klacht over pgb-fraude niet serieus genomen

Zorgkantoor Menzis erkent dat het gefaald heeft bij de afhandeling van een fraudeklacht tegen jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp. 'Dit is geen chic proces geweest', aldus de woordvoerder.
VELP - Zorgkantoor Menzis erkent dat het gefaald heeft bij de afhandeling van een fraudeklacht tegen jeugdzorgorganisatie Boriz uit Velp. 'Dit is geen chic proces geweest', aldus de woordvoerder.
Vorig jaar februari diende Anita (27) een klacht in tegen haar zorgverlener omdat die via pgb meer uren zorg zou declareren dan leveren. Boriz begeleidde Anita bij het zelfstandig wonen. Ze moest vorig jaar januari tekenen voor 47 uur zorg, terwijl volgens haar maar 18 uur zorg verleend was.
Menzis heeft Anita het afgelopen jaar niet gesproken over de klacht, maar heeft die wel ongegrond verklaard.
In de officiële afwijzing stelt Menzis dat het zorgkantoor niet de aangewezen partij is om pgb-fraude aan te pakken. Volgens het zorgkantoor zijn cliënten zelf verantwoordelijk voor de zorg die ze via pgb inkopen. Bovendien zegt Menzis in de brief dat de klacht ongegrond verklaard wordt omdat de cliënt de klachtenbehandelaar van Menzis wantrouwt. 

Klachten verdwenen

Anita heeft het afgelopen jaar diverse keren bij Menzis aangeklopt om haar klacht onderzocht te krijgen. Tot twee keer toe blijkt de klacht kwijt. Haar contactpersoon bij Menzis zegt de enige binnen het bedrijf te zijn die onderzoek doet naar fraude.
Volgens Anita heeft deze contactpersoon persoonlijke banden met de directie van Boriz. 'Ik wil dat de zaak eerlijk beoordeeld wordt en heb daarom om iemand anders gevraagd.'
In de brief schrijft Menzis hierover: 'Het is ons niet bekend dat onze medewerker privé contact heeft met de directeur van Boriz. Omdat professionaliteit voorop staat, is niet relevant of er sprake is van relaties buiten de werksfeer.'

Zorgkantoor antwoordt niet

Menzis heeft het afgelopen half jaar diverse verzoeken van Omroep Gelderland over deze zaak niet beantwoord. Dinsdag zegt de woordvoerder: 'De betreffende medewerker heeft alleen uit professie contact met de directie van Boriz. Om alle schijn van belangenverstrengeling te voorkomen, heeft zij in deze zaak geen huisbezoeken afgelegd.'
Maar zij is volgens ex-cliënten van Boriz wel degelijks langs geweest om over deze zaak te spreken. Menzis zegt de zaak nu verder te onderzoeken. 'De communicatie is helaas niet optimaal verlopen.  We willen graag in gesprek met Anita om ook haar kant van het verhaal te horen.'

Advocaat: 'Menzis onprofessioneel'

Advocaat Wouter van de Velde heeft Anita bijgestaan in de klachtenprocedure en is verbaasd over Menzis' afhandeling van de klacht. 'De cliënt is niet serieus genomen. Op verschillende niveaus is onprofessioneel gehandeld. Ik vind het slecht dat Menzis zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Ze zeggen eigenlijk: als het je niet bevalt moet je maar ergens anders heen gaan. Maar als er een fraudeklacht binnenkomt, zul je dat toch serieus moeten nemen.'
Anita is verbolgen over de manier waarop Menzis haar klacht heeft afgehandeld en dient hierover nu een klacht in bij de Nationale Ombudsman. Staatssecretaris Van Rijn heeft de Tweede Kamer onlangs nog toegezegd dat een zorgkantoor bij een vermoeden van fraude er alles aan moet doen om dit te onderzoeken.
De SP gaat naar aanleiding van de klachtafhandeling in deze zaak Kamervragen stellen.

Boriz eerder op de vingers getikt

Anita diende net als een aantal andere cliënten van Boriz ook een klacht in bij de klachtencommissie Gelderse Zorginstellingen. Ondanks de vraag van Boriz deze klachten in te trekken, zijn ze doorgegaan.
De klachtencommissie vond zichzelf echter niet bevoegd om een oordeel te vellen over de fraudeklacht. Wel tikte de commissie Boriz op de vingers over de communicatie van het bedrijf met cliënten. Verder vroeg de commissie zich af of de zorgorganisatie over voldoende vaardigheden beschikt om de juiste zorg te bieden aan kwetsbare cliënten met een complexe problematiek. 
De Raad van Toezicht van Boriz heeft inmiddels maatregelen genomen. Zo is er een zorgcoördinator aangenomen die de begeleiders aanstuurt. En er komt een nieuw systeem met een adequatere urenregistratie. De Raad van Toezicht zegt geen aanwijzingen te hebben dat er sprake is geweest van fraude. Boriz heeft de aantijgingen altijd stellig ontkend.
Om privacyredenen is Anita een gefingeerde naam 
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!