Nieuws

Bedrijf Raspoetin uit Arnhem zet boodschap tegen verdrag Oekraïne op wc-rol

GeenPeil-affiche
Mensen die moeite hebben met de toenadering van de Europese Unie tot de Oekraïne, mogen dat straks laten weten met een wc-rol. Met zo'n 48.000 euro subsidie kunnen tegenstanders hun bezwaren kenbaar maken op toiletpapier.
ARNHEM - Mensen die moeite hebben met de toenadering van de Europese Unie tot de Oekraïne, mogen dat straks laten weten met een wc-rol. Met zo'n 48.000 euro subsidie kunnen tegenstanders hun bezwaren kenbaar maken op toiletpapier.
De man achter de subsidieaanvraag is Ruben Marsman van Raspoetin BV in Arnhem.

'Kont afvegen'

Op de rollen, meldt de Arnhemmer, komen onder meer wetenswaardigheden over Oekraïne. 'Maar niet dat Oekraïne een fijn vakantieland is.' De teksten moeten volgens Marsman kiezers overhalen tegen het referendum te stemmen. 'Waarom wc-rollen? Mensen die tegen zijn, zeggen in feite dat ze hun kont afvegen met Oekraïne als nieuw lid van de EU.'
Marsman laat de rollen maken in China en deelt ze uit daarna uit in centra van tal van plaatsen. Ook wil hij rollen overhandigen aan de Tweede Kamer en vertegenwoordigers van Oekraïne en Rusland in Nederland. 'In Den Haag zijn ze niet zo blij met mij', grapt Marsman, 'want de Tweede Kamer betaalt die wc-rollen.' Het raadgevende referendum vindt op 6 april plaats.

3,9 miljoen voor meningen

De referendumcommissie trok 2 miljoen euro subsidie uit, te verdelen tussen voor- en tegenstanders van de overeenkomst. Zowel organisaties, bedrijven als particulieren komen hiervoor in aanmerking.
In totaal werden 180 aanvragen gedaan, voor een bedrag van in totaal 3,9 miljoen euro. Van de 79 beoordeelde verzoeken zijn er 72 toegewezen. De andere aanvragen zijn nog in behandeling.
De commissie maakt bij toekenning van de subsidie geen onderscheid in de manier waarop de boodschap verspreid wordt. Zolang het maar leidt tot het bevorderen van het maatschappelijk debat over het referendum, zegt een woordvoerder.

100.000 rollen, 26 teksten

Het Arnhemse Raspoetin BV is een van de vele subsidieaanvragers. De bedoeling is dat 100.000 rollen bedrukt en verspreid worden, vooral voor gebruik in de openbare ruimte. Per rol zou 26 keer een boodschap kunnen staan, zodat deze bij 2,6 miljoen mensen onder de ogen kan komen.
Marsman omschrijft zichzelf als een bezorgde burger die van de mogelijkheid gebruikmaakt om zijn mening te laten horen. 'Nu hebben we de kans om onze stem tussendoor te laten horen. Dat is in Nederland een vrij unieke gebeurtenis', zegt hij.