Nieuws

Marketingstrateeg over besmette zalm: 'Morgen zijn we het weer vergeten'

Marketingstrateeg Paul Moers denkt niet dat de levensgevaarlijke zalm de consument er lang van zal weerhouden om de vis te eten. 'Vanavond kopen we geen zalm, maar morgen zijn we het waarschijnlijk alweer vergeten. Wat dat betreft vergeten we zulke dingen snel.'
ARNHEM - Marketingstrateeg Paul Moers denkt niet dat de levensgevaarlijke zalm de consument er lang van zal weerhouden om de vis te eten. 'Vanavond kopen we geen zalm, maar morgen zijn we het waarschijnlijk alweer vergeten. Wat dat betreft vergeten we zulke dingen snel.'
Maar de terugroepactie van Jumbo vanwege besmetting met de Listeria-bacterie kost volgens Moers wel klauwen met geld. 'Dat gaat heel hard en loopt zo in de tienduizenden euro's. Maar voor een supermarkt als Jumbo is dat nu echt niet van belang.'
'Ze willen hun imago redden en dus organiseren ze gelijk zo'n terugroepactie. Als de consument het eet en dan ziek wordt, heb je echt een probleem. Dus geld is in deze van ondergeschikt belang.'

'Leverancier krijgt uitbrander'

De snelle terugroepactie van Jumbo kan dan ook wel op goedkeuring van de strateeg rekenen. 'Dat doen ze goed want ze laten daarmee zien dat ze de situatie onder controle hebben. De leverancier kan wel op een uitbrander rekenen. Wat dat betreft zijn supermarkten superstreng. Van de leverancier tot het transportbedrijf, alles wordt door de supermarkt doorgelicht.'
En leveranciers, die hebben zich aan de strenge eisen van de supermarkten te houden. 'Die vishandelaren staan onder druk. Ze moeten snel zorgen dat ze alles op orde hebben want anders overleef je het op termijn gewoon niet. Dat is kansloos.'