Nieuws

Vanaf vandaag 130 km/u op de A1, A28 en A50: luchtkwaliteit wordt slechter

ARNHEM - Vanaf vandaag is het op grote stukken snelweg in Gelderland toegestaan om 130 kilometer per uur te rijden. Maar pas op: het mag alleen als de borden met de maximumsnelheden zijn geplaatst.
Het gaat om de A28 tussen Nijkerk en Zwolle, de A50 tussen Apeldoorn en Epe, en de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort. In totaal gaat het om 19 trajecten in Nederland waar nu 130 kilometer per uur mag worden gereden. Hierdoor kan vanaf vrijdag op 61 procent van alle snelwegen 130 gereden worden. 

Slecht voor luchtkwaliteit

'Als de snelheid omhoog gaat, moet de auto meer kracht leveren. Daardoor zal de motor meer verbranden en gaat de uitstoot omhoog. Daardoor gaat de luchtkwaliteit naar beneden', zegt verkeerskundige Ruben Loendersloot. Onderzoekers van zowel RIVM en TNO achten de kans groot dat de Europese norm voor luchtkwaliteit wordt overschreden, meldt de Volkskrant. Daarmee spreken de belangrijke onderzoeksinstituten minister Schultz van Infrastructuur tegen. Zij stelt dat de lucht voldoende schoon blijft als de snelheid omhoog gaat naar 130.

Meer duidelijkheid

Na de verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur in 2011 ontstond veel onduidelijkheid over waar welke snelheid was toegestaan. Op sommige trajecten wisselden de maximumsnelheden kort op elkaar. Door op een aantal snelwegen de snelheid te verhogen wil Rijkswaterstaat die verwarring wegnemen.

130 km per uur

De 130 kilometer per uur gaat vandaag officieel in. Overal mag 130 km/u worden gereden, behalve als er wat anders staat aangegeven. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu had de verhoging in november al aangekondigd. Het ministerie heeft er twee miljoen euro voor vrijgemaakt.

Meer uniformiteit

Volgens Loendersloot is het een goede maatregel, omdat er nu meer uniformiteit in het snelheidsbeeld is. 'Veel mensen hebben wat moeite met 'hoe hard mag ik hier'. Mag ik 100, 120 of 130. Daardoor krijg je snelheidsverschillen op de snelweg. Dat komt de veiligheid niet ten goede.'
Verkeerskundige Ruben Loendersloot:

Psychologisch voordeel

Hij geeft ook aan dat het een psychologisch voordeel is. 'In de landen om ons mocht je al 130. Dat gaf het gevoel dat het te langzaam ging in Nederland. En je bent iets eerder op de plaats van bestemming, ook al scheelt dat niet veel.'