Leerlingen hebben baat bij les via 'slimme tablets'

NIJMEGEN - Basisschoolleerlingen hebben baat bij onderwijs via zogeheten 'slimme tablets'. De tablet of iPad past zich namelijk aan aan het niveau van de leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Twente.

De software op de tablet of iPad laat leerlingen meteen weten of het antwoord goed of fout is. Na een goed antwoord krijgt de leerling een moeilijkere nieuwe vraag. Een leerling die een fout antwoord geeft, krijgt een minder moeilijke vraag. Daardoor blijken leerlingen meer en sneller te leren dan bij onderwijs zonder de slimme tablets.

De leraar krijgt een elektronisch overzicht van de prestaties en kan zijn lessen daarop aanpassen. Het onderzoek is gedaan onder ruim 2500 leerlingen.

OESO trekt andere conclusie

De uitkomsten van het onderzoek staan in contrast met de conclusie van een studie door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Deze organisatie concludeerde in september dat scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen kunnen opkrikken dan investeren in computers en internetverbindingen. Uit die studie bleek dat leerlingen die de computer op school zeer vaak gebruiken lagere resultaten halen.

Meer over dit onderwerp:
Nijmegen Onderwijs Radboud
Deel dit artikel:

Reageren