Patiënten Radboudumc geven doktoren in spe les over ziekzijn

NIJMEGEN - De dokters van de toekomst gaan veel beter luisteren naar patiënten en ze meer begeleiden dan voorheen. Dat is althans de bedoeling van het Radboudumc in Nijmegen.

Studenten Geneeskunde komen nu vanaf het begin van hun studie in contact met patiënten in plaats van helemaal op het eind.

Gerrit Hendriks kijkt uitdagend de jongeren aan: 'En... steken jullie wat op van mij?' Zes studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit knikken braaf van ja. Ze zijn bijeen voor de les Student meets Patient. Iedere week praat een kleine groep eerstejaarsstudenten een uur met een patiënt, deze week is dat meneer Hendriks.

En dat is nieuw, want tot voor kort kwamen de dokters in spe pas veel later in de opleiding in aanraking met zieke mensen. 'Het was altijd zo dat je eerst veel theorie moest leren voordat je met patiënten ging praten', legt begeleider Harry van Goor uit.

'Dat is veel te laat. Patiënten hebben veel kennis en weten zelf heel veel over hun ziekte en over hun eigen lichaam. Het is goed om daar zo snel mogelijk mee in aanraking te komen.'

Student Mark van Caem polst hoe het nu met meneer Hendriks gaat. Hij is strijdbaar. 'Ik sta positief in het leven en ik blijf vechten!', zegt hij. De studenten hangen aan de lippen van de goedgebekte patiënt.

'Het is veel leerzamer dan boeken', vertelt Van Caem. 'Die zijn stoffig. De persoonlijke verhalen geven kleur aan de lessen die we krijgen over allerlei ziekten.'

Geen eenrichtingsverkeer meer

Bij sommige mensen bestaat nog steeds het clichébeeld van de dokter die vooral goed is in mensen beter maken, niet om met ze te praten. Vroeger deed een dokter dat ook niet of nauwelijks. Dat is tegenwoordig wel anders, weet ook chirurg Van Goor.

De patiënten van nu zijn veel beter geïnformeerd en bovendien zijn ze veel mondiger geworden. Van Goor: 'Het is geen eenrichtingsverkeer meer. We zien de patiënt tegenwoordig meer als partner die we zo goed mogelijk coachen tijdens zijn ziekte.'

Neuroloog Bas Bloem is iemand die al jarenlang bekend staat als iemand die veel belang hecht aan zijn relatie met zijn patiënten. Dat doet hij eigenlijk tamelijk eenvoudig. Zo blijft de dokter niet achter zijn bureau zitten, maar zit hij samen met zijn 'gasten' in een soort borrelhoekje.

En hij gaat zelf koffie halen. Daarmee wil Bloem uitstralen dat hij gastvrij is en alle tijd voor je neemt. 'Of ik daar allemaal wel tijd voor heb?', herhaalt Bloem de vraag. 'Het eerste consult duurt misschien extra lang, maar ik ben ervan overtuigd dat het zich uiteindelijk terugverdient doordat het tijd in de toekomst uitspaart.'

Zo logisch; waarom pas nu?

Het persoonlijke verhaal van de patiënt als uitgangspunt nemen klinkt heel logisch. Zo logisch, dat het de vraag oproept waarom de studie nu pas is aangepast. 'Zoiets kost nu eenmaal heel veel tijd', legt Van Goor uit. 'We hebben ieder jaar ruim 400 studenten geneeskunde en biomedische wetenschappen. Over zo'n nieuwe aanpak moet je heel goed nadenken en praten met veel mensen'.

De studenten hebben niet alleen iedere week een ontmoeting, ze moeten ook een patiënt thuis gaan opzoeken. Ze gaan ook samen naar de huisarts of de fysiotherapeut. Volgens student Van Caem zijn de ouderejaars jaloers op de nieuwe lichting. Hij is zelf ook erg enthousiast. 'Laat ik het zo zeggen: het wordt er niet makkelijker op, maar wel nog boeiender. En het was al zo boeiend.'.

En patiënt Hendriks vindt het ook een goede verandering: 'Een fietsenmaker laat je ook niet eerst drie jaar lezen over een bel en een fiets.'

Meer over dit onderwerp:
Gezondheid Nijmegen Zorg
Deel dit artikel:

Reageren