Nieuws

Nijmegen wil weten waar u tegenaan loopt

Waar loopt u tegenaan? Wat staat u hinderlijk in de weg? De gemeente Nijmegen wil het graag weten en er wat aan doen. Via een nieuwe functie van de Bel & Herstel-app van de gemeente kan een inwoner foto's sturen.
NIJMEGEN - Waar loopt u tegenaan? Wat staat u hinderlijk in de weg? De gemeente Nijmegen wil het graag weten en er wat aan doen. Via een nieuwe functie van de Bel & Herstel-app van de gemeente kan een inwoner foto's sturen.
'Jezelf veilig en zonder belemmeringen kunnen verplaatsen is een belangrijke voorwaarde om deel te nemen aan de samenleving', zegt wethouder Renske Helmer-Englebert. 'Ik wil Nijmegenaren vragen om hindernissen op looproutes bij ons te melden'.

Huisartsen en bushaltes

Bij meldingen gaat de gemeente bekijken wat er kan worden verbeterd op looproutes van huis naar voorzieningen. Het gaat om hindernissen voor bijvoorbeeld voor mensen met een rolstoel of rollator, of die slechtziend of slecht ter been zijn.
Maar ook de mensen zonder beperking moet de stad natuurlijk veilig en zonder belemmeringen zijn. Via de meldingen op de app moet duidelijk worden wat er beter kan, onderweg naar bijvoorbeeld winkels, wijkcentra, scholen, huisartsen, woonzorgcentra en bushaltes. In het nieuwe jaar volgt ook een campagne met de oproepen: 'Waar loopt u tegenaan?' en 'Wat staat u in de weg?'

Melder hoort meteen iets

Mensen kunnen een foto maken van de hinderlijke situatie en deze via de app in het menu onder ‘Hindernissen Looproutes’ in de juiste subcategorie onderbrengen (Trottoir, Trottoirafrit, Trappen en hellingen, Oversteekplaats en Looproute).
De gemeente belooft te zoeken naar een snelle, haalbare oplossing en informeert de melder hierover. Hindernissen die meer tijd kosten of kostbaar zijn om op te lossen, worden opgenomen in een uitvoeringsprogramma voor 2016 en verder.
Hierbij vraagt de gemeente ook advies van de Werkgroep Integratie Gehandicapten (WIG).