Nieuws

Hinder op het spoor naar Winterswijk: blikseminslag en technische problemen

Speuren langs het spoor naar defecte apparatuur.
Het blijft voor de treinreiziger voorlopig een hele klus om ongehinderd in Winterwijk te komen. Volgens spoorbeheerder ProRail kampt het traject Zutphen-Winterswijk met de gevolgen van blikseminslag. Op het pas vernieuwde traject Arnhem-Winterswijk moesten onverwachte en hardnekkige technische problemen worden opgelost.
ARNHEM - Het blijft voor de treinreiziger voorlopig een hele klus om ongehinderd in Winterwijk te komen. Volgens spoorbeheerder ProRail kampt het traject Zutphen-Winterswijk met de gevolgen van blikseminslag. Op het pas vernieuwde traject Arnhem-Winterswijk moesten onverwachte en hardnekkige technische problemen worden opgelost.
De problemen traden maandag voor het eerst op, aldus ProRail. Zevenaar speelde een hoofdrol in die problemen, waardoor treinen uitvielen. De oorzaak waren onverwachte technische problemen aan nieuwe apparatuur en wissels. Op het traject zijn de afgelopen weken wissels vernieuwd en is nieuwe apparatuur geïnstalleerd, maar werken deed het allemaal nog niet zoals het hoort. Gevolg was  dat in Zevenaar alle regionale treinen moesten keren. Alleen de internationale treinen reden door. Die problemen zijn volgens ProRail nu verholpen.

Alles moet worden nagelopen

Tussen Zutphen en Winterswijk rijden geen treinen maar bussen, nadat in de nacht van zondag op maandag op meerdere plekken de bliksem is ingeslagen. Gevolg van die inslagen is dat de bliksem zich via de ondergrondse kabels heeft verspreid en op meerdere plekken apparatuur heeft beschadigd.
ProRail loopt het hele traject na en vervangt waar nodig alle beschadigde apparatuur. Dat is een tijdrovende klus waarbij voorzichtigheid is geboden, aldus ProRail. Want nieuwe apparatuur kan weer beschadigd raken als de boel weer in bedrijf wordt gesteld en er ergens nog een beschadigd onderdeel zit. En van al die 'tijdrovendheid' is ook hier de reiziger de dupe.
ProRail zegt nog niet te kunnen aangeven wanneer alle problemen weer zijn verholpen. Het advies is de reisplanners in de gaten te houden.
💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 220 543 52 of stuur een mail: omroep@gld.nl!