Nieuws

Knooppunt A1/A30 bij Barneveld heeft aandacht van Den Haag

BARNEVELD - Een groep bestuurders van de lokale overheid en bedrijfsleven uit de regio Barneveld heeft woensdag in Den Haag kamerleden gesproken, om hen duidelijk te maken dat er echt wat moet gebeuren aan het knooppunt A1/A30 bij Barneveld.
De Barneveldse wethouder van Dalen noemt de opkomst voor de bijeenkomt goed.
De gemeente Barneveld, het regiobestuur, VNO NCW Midden, transortorganisaties (TLN en EVO) en de Barneveldse Industriële Kring (BIK) maken zich grote zorgen over het dichtslibben van dit knooppunt.

Schade

Nu al staan er vaak files op de A1. Uit cijfers van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) blijkt dat de files op dit knelpunt zorgen voor een economische miljoenenschade (voor 2013 bedroeg de directe economische schade voor het goederenvervoer volgens een berekening van TNO al zo'n 1,3 miljoen euro.

Flessenhals

De organisaties maken zich vooral zorgen over de situatie, zodra de werkzaamheden bij knooppunt Hoevelaken klaar zijn. De A1 wordt bij Hoevelaken naar 2 x 4 rijstroken verbreed. Maar vanaf Barneveld tot Apeldoorn, blijft de A1 2 rijstroken breed. De vrees is dat het knooppunt A1/A30 een structurele flessenhals wordt, waardoor het lastig wordt om de snelweg op te komen.
Bovendien bouwt Barneveld jaarlijks tussen de 300 en 400 woningen en komt er voor 50 hectare aan nieuwe bedrijventerreinen bij.

Tweede Kamer

In een bijeenkomst in Nieuwspoort in Den Haag wil de regio Tweede Kamerleden (van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur & Milieu) overtuigen dat de aanpak van de aansluiting A1/A30 noodzakelijk is.
Foto: gemeente Barneveld