Nieuws
Knooppunt A1/A30 bij Barneveld heeft aandacht van Den Haag
BARNEVELD - Een groep bestuurders van de lokale overheid en bedrijfsleven uit de regio
Barneveld heeft woensdag in Den Haag kamerleden gesproken, om hen
duidelijk te maken dat er echt wat moet gebeuren aan het knooppunt
A1/A30 bij Barneveld.
De Barneveldse wethouder van Dalen noemt de
opkomst voor de bijeenkomt goed.
De gemeente Barneveld, het regiobestuur, VNO NCW Midden, transortorganisaties (TLN en EVO) en de Barneveldse Industriële Kring (BIK) maken zich grote zorgen over het dichtslibben van dit knooppunt.
Schade
Nu al staan er vaak files op de A1. Uit cijfers van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek
Nederland (TLN) blijkt dat de files op dit knelpunt zorgen voor een
economische miljoenenschade (voor 2013 bedroeg de directe economische
schade voor het goederenvervoer volgens een berekening van TNO al zo'n
1,3 miljoen euro.
Flessenhals
De organisaties maken zich vooral zorgen over de situatie, zodra de werkzaamheden bij knooppunt Hoevelaken klaar zijn. De A1 wordt bij Hoevelaken naar 2 x 4 rijstroken verbreed. Maar vanaf Barneveld tot Apeldoorn, blijft de A1 2 rijstroken breed. De vrees is dat het knooppunt A1/A30 een structurele flessenhals wordt, waardoor het lastig wordt om de snelweg op te komen.
Bovendien bouwt Barneveld jaarlijks tussen de 300 en 400 woningen en komt er voor 50 hectare aan nieuwe bedrijventerreinen bij.
Tweede Kamer
In een bijeenkomst in Nieuwspoort in Den Haag wil de regio Tweede Kamerleden (van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur & Milieu) overtuigen dat de aanpak van de aansluiting A1/A30 noodzakelijk is.
Foto: gemeente Barneveld