Nieuws

Hulp nodig? Zet het op de buurtwebsite!

NIJMEGEN - We moeten meer voor elkaar gaan zorgen, dat is beter en goedkoper, is de boodschap van onze regering.
Maar waar vind je hulp als je je buren niet kent en je familie ver weg woont. Steeds meer gemeenten richten een digitale marktplaats in voor hulp. Buurtbewoners kunnen via de buurtwebsite nieuws lezen over hun wijk, maar ook hulp vragen en aanbieden. In Nijmegen is de buurtwebsite mijnbuurtje.nl een groot succes. Zelfs de professionele zorg maakt er inmiddels gebruik van.

Iedereen betrekken

Het begon allemaal 15 jaar geleden toen ict'er Eric Hendriks in Nijmegen kwam wonen. Hij wilde zijn buurt beter leren kennen en ging als vrijwilliger aan de slag bij de buurtkrant. Hij ontwikkelde een buurtwebsite, mijnbuurtje.nl waarop mensen nieuws konden lezen, maar ook spullen of diensten konden aanbieden. Het viel Eric op dat buurten tot veel in staat zijn als ze zich maar organiseren. "In een buurt zijn vaak hele leuke activiteiten, of initiatieven die lang niet altijd bekend zijn bij alle bewoners. Via een website kun je iedereen er bij betrekken."

Meer dan 1000 ontmoetingen

Mijnbuurtje.nl is inmiddels uitgegroeid tot een concept dat Hendriks verkoopt aan gemeenten of andere financiers. Elke wijk kan z'n eigen website bedienen, met eigen naam en mail. Zo hebben negen wijken in Nijmegen een eigen buurtwebsite, is er een buurtwebsite in Wijchen, Arnhem en Oosterhuizen bij Apeldoorn. Mijnbuurtje.nl begeleidt nieuwkomers. Zo worden er buurtverbinders opgeleid en getraind. Zij moeten uiteindelijk anderen in de wijk enthousiasmeren mee te doen, maar ook organisaties, verenigingen en mensen binden. De websites hebben inmiddels al meer dan 1000 ontmoetingen opgeleverd. "Mensen in de buurt moeten het zelf doen. Als niemand er zin in heeft, komt er ook geen website."
José Antheunisen woont in Nijmegen-Oost in een verzorgingshuis. Ze is slecht ter been en kan niet meer zelfstandig naar buiten. José wilde graag nog een keertje naar de markt. Haar verzorger plaatste een oproepje op de website waarna een vrijwilliger zich meldde. "We hebben eerst koffie gedronken en lekker gekletst. Vervolgens zijn we samen naar de markt gegaan. Het was heerlijk." José gaat nu bijna wekelijks naar de markt.

Cliënt zoekt kapper

Wijkverpleegkundige Bart Rijnbout is ook enthousiast over de site. "We hebben als taak preventief te werken, we moeten voorkomen dat mensen ziek worden en dus dure zorg nodig hebben. De site kan ons helpen." Rijnbout wijst op een oproep die hij een paar maanden geleden op de website plaatste: een aan huisgebonden man zoekt thuiskapper. "Het haar van een cliënt werd langer en langer. Toen ik hem vroeg of hij wel eens naar de kapper ging zei hij: 'ik kan het huis niet uit, dat lukt niet meer.' Ik heb toen via de website een thuiskapper geregeld. Probleem opgelost." Rijnbout verwacht dat mensen gemakkelijker via een website om hulp vragen dan dat ze 'zo maar' aanbellen bij de buurvrouw. Ook Hendriks is daarvan overtuigd. "Mensen die eenzaam zijn kunnen gezelschap vragen, er zijn genoeg mensen die anderen willen helpen met klusjes, of even wegbrengen." Volgens Hendriks past de website goed binnen het nieuwe regeringsbeleid. "We zijn vergeten voor onszelf en anderen te zorgen. Het is veel leuker om met elkaar iets te doen. Dan heb je iets om trots op te zijn."

Subsidie

De meeste wijkwebsites zijn bij de start gesubsidieerd door gemeenten. Het is de bedoeling dat de sites zo snel mogelijk zelf geld verdienen. Dat kan door abonnementen te verkopen aan bedrijven en organisaties. "Heel veel bedrijven en organisaties willen communiceren met bewoners, zij willen graag zichtbaar zijn op de site", aldus Eric Hendriks.