Hoe effectief is uw tv-commercial?

Dagelijks zien wij gemiddeld 350 reclames op televisie, radio, internet etcetera. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw boodschap in het geheugen van de ontvanger blijft hangen?

Wij geven u vijf tips om uw tv-commercial zo effectief mogelijk te maken! 

 

1. Zorg voor een goed verhaal, ook wel storytelling genoemd. Dit leidt tot meer aandacht van de ontvanger. Wanneer het merk op verschillende momenten gedurende de commercial wordt getoond, wordt het geheugen hierdoor gestimuleerd. Verwerk dit in combinatie met een commercial waarin mensen centraal staan. Een emotionele tv-commercial wordt in het geheugen beter verwerkt dan tv-commercials met weinig menselijke emoties. 

 

2. Een rationele aanpak, zoals hard schreeuwen of nadruk leggen op feitelijke producteigenschappen, werkt niet als u wilt dat uw merk goed onthouden wordt. Verkoopclaims als 'wij zijn de allergoedkoopste' of 'ons product is als beste getest' werken enkel voor (tijdelijke) stimulatie van de verkoop, maar scoren slecht bij de effectiviteit van een campagne. 

 

3. Er bestaan twijfels over het feit of een creatieve reclame voor effectiviteit zorgt. Wat zeker is, is dat creativiteit voor de aandacht en empathie van de kijker zorgt. Maar.. creativiteit werkt niet altijd. Wanneer mensen maar kort de kans krijgen om de commercial te zien, vinden ze het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Belangrijker is dus een duidelijke boodschap. Wanneer beide factoren - met de juiste samenhang - in de commercial zijn verwerkt, heeft u de meeste kans op een effectieve campagne. 

 

4. Muziek, die aansluit bij de beelden van de commercial, draagt bij aan het succes en herkenning. Uit een onderzoek van Neuro-Insight is gebleken dat allerlei verschillende soorten muziek een positief effect hebben. Oude hits hebben het beste resultaat; muziek van voor het jaar 2000 resulteert beter dan hits van na 2000.

 

5. Last, but not least: een goede timing en het gebruik van contrasten in uw reclame. Een goed contrast kan gecreëerd worden door het tempo of geluidsniveau te veranderen van een commercial. Het merk/product moet op het juiste moment in beeld worden gebracht.